Тема
уроку: Фізичні властивості кислот. Хімічні властивості кислот. Заходи безпеки під час роботи з кислотами
Мета
уроку:
Ø продовжити формувати поняття учнів про основні класи
неорганічних сполук; ознайомити із фізичними властивостями кислот, поглибити знання
про класифікацію кислот; вивчити хімічні властивості кислот; розширити уявлення
учнів про індикатори;
Ø розвивати пам'ять, уяву, мислення через застосування прийомів
ейдетики та мнемотехніки;вміння встановлювати причинно – наслідкові зв’язки між
будовою та властивостями речовин; навики складання рівнянь хімічних реакцій та
визначати їх тип; проводити лабораторні досліди та формулювати висновки;
виконувати правила безпеки життєдіяльності під час роботи з лугами;
активізувати пізнавальну активність учнів на всіх етапах уроку
Ø виховувати уважне ставлення до власного здоров’я, розвивати
творчий підхід до поставлених завдань, вміння толерантно оцінювати роботу інших
учнів; сприяти розвитку інтересу до хімії як науки
Тип
уроку: комбінований
Методи
навчання: пояснювально –
інформаційний – бесіда, розповідь, евристична бесіда; наочні – демонстрація ММ
презентації, спостереження; практичні – проведення експерименту
Форми
роботи: фронтальна, парна,
лабораторна робота
Обладнання: набір реактивів для виконання лабораторної роботи; ММ дошка,
презентація, періодична система Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд
активності металів; зразки основ;
інструктивні картки до лабораторної роботи
Хід
уроку:
І. Організація класу.
Привітання, встановлення емоційного контакту з учнями
1.
Девіз
уроку: Не кажи:
«Не вмію», а кажи : «Навчусь».
ІІ. Актуалізація опорних знань
Ø Які класи неорганічних сполук вивчили?
Ø Вправа «Сортувальник» - розподілити речовини за класами,
виписати у окремі стовпчики (слайд 2)? Підкресліть спільні групи атомів для
кожної групи (слайд 3) Які речовини називають оксидами, кислотами, основами
(слайди 4,5) – звернути увагу на колір виділених груп атомів.
Ø Вправа
«Пригадаймо»:
-
знайти
відповідність між назвою індикатору та його забарвленням у розчині натрій гідроксиду
(слайд 6)
-
вибрати,
з якими речовинами буде взаємодіяти натрій оксид, натрій гідроксид (слайд 7)
Ø Вправа
«Продовжи за товаришем»:
продовжіть речення
- основи взаємодіють з … (учень називає слово, інший повторює
його і називає наступне)
ІІІ. Мотивація
навчально – пізнавальної діяльності.
Ø Коротка бесіда про ставлення до хімії, мотиви навчання.
Ø Вправа «Асоціація» - висловити асоціації із словом «речовина»
Ø Повідомлення девізу уроку.
Ø Формулювання цілей уроку
Запис теми і мети
уроку (слайд 9)
ІV. Засвоєння
нових знань
1.
Фізичні властивості кислот.
Ø На які групи поділяють кислоти? Від чого залежать властивості
на вашу думку? (підведення учнів до висновків про зв'язок будови і
властивостей – слайд 10)
Ø Фізичні властивості кислот – робота з підручником :
агрегатний стан, колір, розчинність, температура кипіння (слайд 11) Леткі та
нелеткі кислоти. Підкреслити зв’язок з молекулярною будовою.
Ø Демонстрація
зразків кислот
Складання формул кислот, що демонструються – оксигеновмісних
та безоксигенових, одноосновних, двохосновних та багато основних.
Ø Кислоти
– небезпечні речовини
Токсичність кислот, здатність спричинювати опіки.
Тому при роботі з лугами потрібно бути дуже обережними та
дотримуватись правил техніки безпеки.(слайд
13)
2.
Хімічні властивості кислот.
Ø Постановка проблемного запитання: які хімічні властивості
кислот?
Ø Які властивості кислот вам уже знайомі? (взаємодія з основними
оксидами та основами). До якого типу належать дані реакції? Як називається реакція
взаємодії кислоти та основи? (нейтралізації)
Ø Завдання – скласти рівняння реакцій натрій гідроксиду та відповідними
оксидами і кислотами (слайд 3) – спочатку самостійно в зошитах, потім одночасно
декілька учнів біля дошки записують складені рівняння для перевірки
Ø Чи
діють кислоти на індикатори?Що таке
індикатори?
Знайдемо відповідь на питання в ході дослідження
Ø Лабораторна робота № 4 Дія кислот на індикатори
1. Інструктаж з безпеки життєдіяльності
2. Інструктаж по виконанню роботи
3. Учні самостійно виконують роботу за інструктивною карткою під
контролем учителя, заповнюють таблицю, роблять висновки
Отже, чи діють кислоти на індикатори? Як саме? Висновки. (слайд
14)
Як
діють луги на індикатори?Заповнення таблички «Індикатори кольоровими папірцями.
Запам’ятовуємо кольори з допомогою ейдетичної асоціації:
кислоти – дівчата, індикатор соромиться в їх розчинах, червоніє (окрім
фенолфталеїну).У розчинах лугів різні індикатори набувають різного забарвлення.
На таблиці видно кольори прапору України (лакмус, метилоранж).
3.
Взаємодія кислот із металами
Лабораторна
робота № 5 Взаємодія кислот із металами.
1. Інструктаж з безпеки життєдіяльності
2.Інструктаж по виконанню роботи
3.Учні самостійно виконують роботу за інструктивною карткою
під контролем учителя, заповнюють таблицю, роблять висновки.
Які ознаки спостерігаємо? (виділення газу) Який тип реакцій?
Поняття про реакції заміщення.
Зачитування визначення з підручника, запис рівнянь реакцій.
Чи всі метали реагують з кислотами? Поняття про ряд активності металів.
V. Осмислення і закріплення
Фізкультхвилинка для закріплення механізму протікання реакцій обміну та
заміщення : учні розподіляються по парам, потім обмінюються напарниками –
крайній з крайнім стає, середній із середнім
Вправа
«Продовжи речення»
- Кислоти це…
- Основи поділяють на
групи….
- У розчинах кислот індикатори набувають забарвлення…
- Кислоти взаємодіють з …. (слайд 15)
Задача (якщо є час)
VІ. Рефлексія. Підсумки уроку.
На уроці ….
Дізнався,
Навчився…
Зрозумів…
Мені було цікаво…
Я не знав… - тепер
знаю..
Я не вмів…, а тепер вмію…
На наступному уроці я хочу…
VІІ. Домашнє завдання
Прочитати текст параграфу 11, розв’язати задачу №4 на
сторінці 123
скласти розповідь про мандрівку лугу по імені Калій
гідроксид, проілюструвати рівняннями реакцій
Немає коментарів:
Дописати коментар