О.Г. Злагоднюк,
вчитель математики
ЗШ І-ІІІ ступенів с. Солгутове
Гайворонського району
Кіровоградської області
Вітаміни і математика
«Розв’язування задач за допомогою пропорції»
(урок формування знань, умінь та навичок для учнів 6 класу)
Мета: навчити учнів застосовувати набуті на попередніх уроках знання про пропорції до розв’язування задач; розвивати обчислювальні навики учнів і уміння розв’язувати задачі за допомогою пропорції; показати значення вітамінів для здоров’я людини, пропагувати здоровий спосіб життя.
Тип уроку: формування знань, умінь та навичок.
Наочність та обладнання: картки з умовами задач, таблиці з розв’язками задач,картки для самостійної роботи.
Девіз уроку: «За здоров’ям на урок математики!»
Хід уроку
I. Організаційний етап.
- Перевірка готовності учнів до роботи, налаштування на роботу.
- Покажіть свій настрій на початку уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
Діти називають результати вправ домашнього завдання за викликом.
III. Актуалізація опорних знань учнів.(мозковий штурм)
- Що ми вивчали на попередньому уроці?
- Що називається відношенням?
- Як називаються члени відношення?
- Що таке пропорція?
- Сформулювати основну властивість пропорції.
- Як знайти невідомий член пропорції?
IV. Формулювання теми, мети і завдань уроку.
V. Розв’язування задач.
1.Повідомлення учнів про вітаміни.
2.Бесіда вчителя з класом про користь вітамінів.
На сьогоднішній день відомо більш ніж 30 вітамінів. Всі вони позначаються на письмі великими латинськими літерами. Їх поділяють в залежності в чому вони розчиняються на дві групи:
водорозчинні ( С, В, Н, РР та ін.)
жиророзчинні (А, D, К,Е та ін.) – для кращого запам’ятовування КЕDА
Дійсно деякі хвороби розвиваються через недостачу живильних речовин – вітамінів. Тільки у 1880 році російський учений Н. І. Лунін відкрив причину захворювань у людей. Він довів, що в натуральних продуктах харчування, створених природою, існують якісь раніше невідомі речовини, необхідні для життя будь-якого організму. Ці речовини назвали вітамінами.
Вітаміни роблять сильний вплив на зростання, розвиток, обмін речовин, є ферментами або входять до складу ферментів.
Учениця. Виключно важливим є вітамін С. У великих кількостях він міститься в плодах шипшини, чорної смородини, капусті, петрушці, і ін. Окрім овочів і фруктів багато вітаміну С міститься в хвої сосни, приблизно в 7 разів більше, ніж в лимонах.
Вчитель. Розглянемо задачі,які в усіх є на картках
Задача 1. Учень 6 класу за 5 днів з’їдає 1 кг яблук. Скільки днів йому буде потрібно, щоб з’їсти 300 кг яблук, що достигли у нього в саду за літо? Скільки друзів йому треба покликати на підмогу, щоб за 100 днів з’їсти весь урожай?
Розв’язання. 5 днів – 1 кг яблук
х днів – 300 кг яблук
х днів – 300 кг яблук
х = 5 · 300
х = 1500 (д.) – потрібно
1500 днів = 4 роки 39 днів
1 людина – 1500 днів
у людей – 100 днів
у людей – 100 днів
у = 1500 : 100
у = 15 (л) – потрібно.
Відповідь.15 л
Задача 2. У 100 грамах чорної смородини міститься приблизно 250 міліграм вітаміну С (1мг = 0,001 грама). Визначте вміст вітаміну С в грамах на 1 кг чорної смородини. Скільки добових доз вітаміну С для дорослої людини замінює 1кг чорної смородини, якщо 1 добова доза складає 0,05 грама?
Розв’язання. 100 г смородини – 250 мг вітаміну
1 кг смородини – х мг вітаміну
1 кг смородини – х мг вітаміну
х = 1000 · 250 : 100
х = 2500 (мг) = 2,5 (г) – потрібно
1 доза – 0,05 г вітаміну
у доз – 2,5 г вітаміну
у доз – 2,5 г вітаміну
у = 2,5 : 0,05
у = 250 : 5 = 50 (д) – замінює 1 кг смородини
Для задоволення добової потреби у вітаміні С треба з’їсти 50 грам свіжих ягід чорної смородини
VI. Фізкультхвилинка.
Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо.
Вчитель. Розв’яжемо дві задачі про капусту.
Учень. Встановлено, що ще первісна людина використовувала капусту як продукт живлення. За словами Гіппократа, Аристотеля і Плінія Старшого, античні греки і римляни вирощували капусту ще за 6 століть до нової ери. У капусті (свіжої або квашеної) міститься велика кількість вітаміну С. Поговоримо про квашення капусти.
Задача 3. Капуста при засолці втрачає 20% своєї ваги. Чи досить купити 12 кг свіжої капусти, щоб квашеної капусти вийшло 10 кг?
Розв’язання. 12 кг капусти – 100 %
х кг капусти – 80%
х кг капусти – 80%
х = 12 · 80 : 100
х = 9,6 (кг) – капусти вийде
у кг капусти – 100 %
10 кг капусти – 80%
10 кг капусти – 80%
у = 10 · 100 : 80
у = 12,5 (кг) – капусти потрібно.
Відповідь.12,5 кг
Задача 4. Щоб заквасити 3 кг капусти, необхідно приготувати маринад об’ємом 1155 грам, в який додають цукор олію, гірчицю або брусницю, мариновані кісточкові плоди, моркву у відношенні: 80 : 60 : 1 : 50 : 40.
Визначте скільки грам кожної речовини додають в маринад?
Розв’язання.
цукор – 80х олія – 60х гірчиця – 1х
плоди – 50х морква – 40х маринад – 1155 г
плоди – 50х морква – 40х маринад – 1155 г
80х+60х+х+50х+40х = 1155
231х = 1155
х = 1155 : 231
х = 5 (г) – в одній частині
цукор – 80х 80· 5=400(г)
олія – 60х 60· 5=300(г)
гірчиця – 1х 5(г)
плоди – 50х 50· 5=250(г)
морква – 40х 40· 5=200(г)
маринад – 1155 г
олія – 60х 60· 5=300(г)
гірчиця – 1х 5(г)
плоди – 50х 50· 5=250(г)
морква – 40х 40· 5=200(г)
маринад – 1155 г
Учень. Стакан соку з квашеної капусти, випитої натщесерце вранці або під час обіду, підвищує працездатність, покращує апетит і травлення, допомагає протистояти простудним захворюванням. Сік особливо корисний взимку і весною.
Учениця. Вітамін Е.
Потрібний для розвитку м’язів, збільшує довголіття, сприяє нормальному розвитку плоду в організмі матері . Ним багаті рослинні масла, зародки злаків, зелені овочі. При приготуванні овочевих салатів використовуйте не тільки сметану і майонез, але і олію.
Задача 5. Маса вітаміну С, щодня необхідна людині, відноситься до маси вітаміну Е, як 4 : 1. Яка добова потреба у вітаміні Е, якщо вітаміну С ми в день повинні вживати 60 міліграм?
Розв’язання. Вітамін С 4х – 60 мл на добу
Вітамін Е 1х – у мг на добу
Вітамін Е 1х – у мг на добу
у = 60 : 4
у = 15 (мг) – вітаміну Е потрібно на добу.
Учениця. Фруктовий салат. Склад: яблука, банани, ківі, апельсин, брусниця, йогурт. Цей салат містить вітаміни А, С, В, які особливо необхідні. Крім того банани містять багато калію, а цей елемент дуже важливий для нормальної роботи серцево-судинної системи. А йогурт, який входить до складу салату, забезпечить хорошу діяльність травного тракту.
Вітамін А міститься у вершковому маслі, риб’ячому жирі, яєчному жовтку, молоці, моркві, помідорах, абрикосах і ін. При його недостачі діти погано ростуть, у них порушується формування зубів, волосся, уражаються дихальні шляхи, шкіра, розвивається “куряча сліпота”, нездатність бачити при слабкому освітленні.
Вітамін В міститься в пивних дріжджах, в неочищених зернах злаків, молоці, яєчному жовтку, печінці і ін.
Задача 6. Мінімальний необхідний 12 – літньому школяру об’єм молочних продуктів відноситься до всього об’єму рідини, що випивається за день, як 4 : 21. Скільки молока, кефіру або ряжанки повинен випивати шестикласник, якщо всього в день в його раціон входить 2 л рідини?
Розв’язання. Молочні 4х інша рідина 21х щодня 2 л
4х + 21х = 2
25х = 2
х = 2 : 25
х = 0,08(л) – в одній частині
1).4·0,08 = 0,32(л) 2). 21·0,08 = 1,68(л)
Відповідь.0,32 л; 1,68 л
Вчитель. Враховуючи інтенсивну швидкість росту в цьому віці, треба розуміти, що потреба в кальції дуже висока. Дефіцит кальцію веде до порушення формування кісток і зубів, затримки зростання. Молоко можна замінювати кефіром, кефір – йогуртом.
Вчитель. Враховуючи інтенсивну швидкість росту в цьому віці, треба розуміти, що потреба в кальції дуже висока. Дефіцит кальцію веде до порушення формування кісток і зубів, затримки зростання. Молоко можна замінювати кефіром, кефір – йогуртом.
Учень. Вітамін D. У значних кількостях міститься в риб’ячому жирі, печінці, яєчних жовтках і ін. Утворюється в шкірі людини під впливом ультрафіолетових променів. При його недоліку розвивається рахіт, кістки таких дітей містять недостатньо кальцію і фосфору, тому скривлюється, відбувається деформація грудної клітки.
Задача 7. Співвідношення в раціон маси ковбас і сосисок до маси м’яса і риби має бути не більше, ніж 2 : 5. Скільки грам ковбасних виробів в тиждень не пошкодять здоров’ю, якщо всього за тиждень школяр з’їдає 2,1 кг м’ясних, рибних і ковбасних блюд?
Розв’язання. Ковбасні вироби 2х м’ясо і риба 5х
Всього 2,1 кг
2х + 5х = 2,1
7х = 2,1
х = 2,1 : 7
х = 0,3(кг) – в одній частині
1).2·0,3 = 0,6(кг) = 600 г 2).5·0,3 = 1,5(кг) = 1500 г
Відповідь.600 г; 1500 г
Відповідь.600 г; 1500 г
Вчитель. Вітаміни руйнуються при тривалому зберіганні і сушці овочів та фруктів, а також при дії високої температури. Вітамін С руйнується при зіткненні з повітрям і металом. Тому овочі треба очищати і нарізувати перед самою варкою, опускати в киплячу воду і варити недовго в закритому посуді. Овочі краще варити в емальованій каструлі. Овочеві блюда потрібно їсти відразу ж після їх приготування. При заморожуванні руйнується значно менше вітамінів. Тому овочі краще заморожувати, а не сушити.
VII. Самостійна робота.
Варіант 1.
- Із 300 кг свіжих яблук вийшло 57 кг сушених. Скільки можна одержати з 2100 кг свіжих?
А. 39,9 кг Б. 399 кг В. 3,99 кг Г. 0,399 кг Відповідь: В
- Із 40 кг сировини виробляють 16 кг цукру. А із 64 кг сировини виробляють:
А. 25 кг Б. 30 кг В. 26 кг Г. 25,6 кг Відповідь: Г
Варіант 2.
- Щоб засіяти 5 га поля, витратили 8,2 ц зерна. Щоб засіяти 22,5 га поля, витратять:
А. 10 ц Б. 37 ц В. 26,24 ц Г. 36,9 ц Відповідь: Г
- Маса 5 л ртуті 66 кг. Маса ртуті, що має об’єм 7,5 л, дорівнює:
А. 99 кг Б. 66 кг В. 88 кг Г. 77 кг Відповідь :А
VIII. Підсумки уроку.
- Покажіть свій настрій на кінець уроку.
- Яку ми ставили перед собою мету? Чи досягли ви її ?
- Поставте собі оцінки за урок, можна з коментарями.
- Що сподобалося більше всього?
- У якому настрої ви перебували цілий урок?
- Яким був настрій у вашого вчителя?
IX. Домашнє завдання
Щоб око бачило далеко, а розум ще далі
виконай вдома такі вправи
Вивчити п.22 ст.103;№568,№578,додатково №581.
Список використаних джерел
- Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів
5-9 класи Математика Київ. Видавничий дім «Освіта». 2013.
- Математика: підруч. для 6 класу загальноосвіт. навч. закл./ О.С.Істер.- К.: Генеза,2014.- 296с. : іл.
- Ольга Гензельт. Уроки математики у 6 класі.- Тернопіль: Підручники і посібники,2007.- 320 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар