https://docs.google.com/document/d/1TsVRrVW3HGiaKZC6nuxMQLO-av-BH_Ng4Rf4rorsd3w/pub
Опис досвіду роботи з проблеми:
«Застосування методів активізації
пізнавальної діяльності учнів на уроках математики та в позакласній роботі»
Обґрунтування
актуальності досвіду і його практичної значущості
Нові технології навчання, виховання та розвитку учнів
мають забезпечувати не лише достатній рівень теоретичної і практичної
підготовки учнів, а й методологічну переорієнтацію освіти на особистість,
пріоритет соціально-мотиваційних чинників у процесі навчання, а також
створювати умови для досягнення кожним учнем заданого рівня знань, навичок і
умінь.
Питання організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, методів та
шляхів розвитку пізнавальної діяльності, знайшли глибоке обґрунтування в працях
вітчизняних та зарубіжних педагогів: А.М. Алексюка, Н.М. Бібік, М.О. Данілова,
І.Я. Лернера, В.О. Онищука, В.О. Сухомлинського, О.Я. Савченко, Г.І. Щукіної та
ін.
Пошуками оптимальних шляхів розвитку пізнавальних
інтересів, шляхів та методів розвитку пізнавальної діяльності займались: А.М.
Алексюк, В.О. Онищук, Г.І. Щукіна, що розглядали пізнавальні інтереси як
стимули до пересилення труднощів у навчанні, шляхи до отримання морального
задоволення від роботи, намагання розширити знання, знайти нові джерела
інформації, до активного мислительного пошуку[1,C.3].
Свідомість і
активність учнів, це один із принципів навчання, що включає роз'яснення мети і
завдань навчального предмету, значення його для вирішення життєвих проблем, для
перспектив самого учня; використання у процесі навчання мислительних операцій
(аналіз, синтез, узагальнення, індукція, дедукція); поява позитивних емоцій;
наявність позитивних мотивів навчання; раціональні прийоми праці на уроці;
критичний підхід у процесі викладання матеріалу і його засвоєння; наявність
належного контролю і самоконтролю.
Саме так
розглядають активізацію пізнавальної діяльності В.Г. Бондаревський, Н.М. Бібік,
С.У. Гончаренко, Б.С. Кобзар, Г.С. Костюк, Н.Г. Ничкало, О.Я. Савченко, В.О.
Сухомлинський.
Актуальність проблеми: Головне завдання, що стоїть перед школою і кожним педагогом,
- дати учневі належну і якісну освіту. Результати ЗНО – показник якості освіти,
яку діти здобули у школі. Роль і значення математики неоцінні, безперервно
зростають у сучасному житті. Найважливіше завдання школи з питань навчання
математики – давати учням глибокі й міцні знання, прищеплювати навички й уміння
застосовувати їх у житті, на практиці. Школа мусить навчити кожного свого
випускника знаходити шляхи до розв’язання проблем,
формувати в школярів
здатність до самостійного, творчого мислення. Кожен учитель несе відповідальність за те, якими учні
вийшли з його уроку. Тобто, після уроку в дітей не повинна згаснути жага до
знань і любов до життя. На уроці учень має здобувати знання і вчитися ними
оперувати, витрачаючи на це лише частку своїх сил. Якщо дитина протягом уроку
працювала – вчилася встановлювати взаємозв’язки між явищами та предметами,
пояснювати, аргументовано відтворювати засвоєне, захищати свою думку,і при
цьому не втратила віри в себе, то урок не пройшов даремно. Не тільки мені, але
й кожному вчителю важливо бачити, що діти отримують найбільшу радість і
задоволення від роботи на уроці; що очі
у дітей загоряються у той момент, коли їх навчають чомусь значному, важливому в
житті, а не для отримання оцінки. З одного боку стоїть мета – навчити учня
оперувати математичними поняттями, використовувати знання при розв’язуванні прикладних задач. З іншого боку, стандарт
математичної освіти потребує від учителя прийомів, які допомагали б здобувати
знання для розв’язання певних задач, самостійно їх формулювати.
Виникає проблема: Як викладати математику, щоб у школярів не втрачалась
зацікавленість до предмета? Невтрачена зацікавленість – це й активізація
пізнавальної діяльності, і якість знань, і результативність. Як допомогти
розвинути в учнів пізнавальний інтерес, як домогтися того, щоб на уроках
математики не було б байдужих спостерігачів, а лише – активні учасники
навчального процесу? Розкрити особистість учня можливо,якщо учитель йде на урок
не тільки зі знанням навчального матеріалу, методів і прийомів навчання,набором
цікавих завдань і вмінням їх розв’язувати, а й із різноманітними і цікавими
способами й прийомами організації праці
учнів. У наш час суттєва увага приділяється пошуку засобів активізації навчального
процесу, питанням зацікавленості учнів у вивченні предмета взагалі й
навчального матеріалу зокрема, їх діяльності упродовж уроку.
Провідна
педагогічна ідея досвіду, його мета і завдання.
Спираючись на досягнення психологічної науки, вчителі досліджують особливості навчання як активної пізнавальної діяльності школярів.
Ця діяльність має спрямовуватися вчителем, а тому він повинен формувати в учнів
відповідну мотивацію. Якщо не робити цього, то стає цілком реальною небезпека, про яку говорив
В.О.Сухомлинський: «Усі наші задуми, усі пошуки і побудови зводяться нанівець, якщо нема в учня
бажання вчитися».
Учителі (навіть ті, хто має вже достатній досвід та педагогічну майстерність) перед
кожним уроком шукають відповідь на «вічне» запитання: як побудувати навчальну роботу, щоб вона
викликала емоційне піднесення у школярів, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття і мислення,
збагачувала їх досвідом самостійних пошуків і роздумів. Це дає можливість формувати такі соціально
значущі мотиви навчання, як обов'язок перед Батьківщиною, як підготовку до життя, до суспільно
корисної праці, оволодіння математикою як ключем до пізнання інших наук, практичної діяльності.
У педагогічній практиці давно вже визнано прийоми і методи навчання, що
допомагають учителеві організувати «навчання із захопленням»
Що ж найцінніше для
людини? «Здоров'я», — не задумуючись відповість кожний. А мені хочеться
додати: «Думка». Наскільки дивна захоплююча наука математика. «Математика — це
мова плюс міркування, це наче мова й логіка разом. За словами американського
фізика Р. Фейнмана, що математика — це знаряддя для міркування. У ній
сконцентровані мислення багатьох людей».
Це відкриття слід
донести учням якнайраніше. Ось чому провідна ідея в педагогічній і методичній практиці — максимально розкрити перед
учнем спектр застосування математичних
знань, передати своє захоплення предметом учням. Саме в цьому аспекті ми
розуміємо один із принципів дидактики
в навчанні математики, а саме: принцип свідомості, активності й самостійності.
Цей
принцип полягає в цілеспрямованому,
активному сприйманні явищ, що вивчаються, їх осмисленні, творчій переробці й застосуванні.
Реалізація цього принципу має на меті
виконання таких умов:
а) відповідність пізнавальної діяльності учнів
закономірностям процесу навчання;
б) пізнавальна
активність учнів у процесі навчання;
в) осмислення учнями
процесу навчання;
г) оволодіння учнями
прийомами розумової діяльності в процесі
пізнання нового.
Що ж можна розуміти
під активністю?Активність є дійовий стан учня, який характеризується прагненням
до навчання, напругою і проявом волі в процесі оволодіння знаннями. Тому
активність учнів і називають пізнавальною активністю. У навчальному процесі активність учнів проявляється не лише в роботі думки, а й у практичній діяльності, в позакласній — позаурочній роботі, в напруженні волі, а також в емоційних переживаннях.
Розумова
активність учнів у процесі навчання математики має особливе значення в
формуванні понять, осмисленні їх, практичному застосуванні й, особливо, в
умінні самостійно оперувати цими поняттями. Тому доцільно розглянути методи й форми роботи для реалізації цих цілей.
Об'єктом дослідження є навчально-виховний процес, спрямований на активізацію пізнавальної
діяльності учнів.
Предмет дослідження - способи активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках .
Мета дослідження - виділити способи активізації
пізнавальної діяльності учнів на уроках математики на основі вивчення, основних
методів стимулювання розумової активності у процесі вивчення математики.
Немає коментарів:
Дописати коментар